Producenci
Czy śmigłowiec Robinson R66 jest bezpieczniejszy od R44? 0
Czy śmigłowiec Robinson R66 jest bezpieczniejszy od R44?
Czy śmigłowiec Robinson R66 jest bezpieczniejszy od R44?
 
Niektórzy piloci odmawiają latania śmigłowcami z napędem tłokowym, wybierając maszyny napędzane turbiną. Ich argumentacja polega na tym, że silniki turbinowe znacznie rzadziej ulegają awarii w locie niż silniki tłokowe.

Czy to oznacza, że Robinson R66 z silnikiem turbinowym Rolls-Royce jest bezpieczniejszym helikopterem niż Robinson R44 z silnikiem tłokowym Lycoming?
 
Nie według Robinsona.
 
Robinson od lat przyjmował przekorny pogląd, sugerując, że piloci są w rzeczywistości bezpieczniejsi w śmigłowcach z napędem tłokowym. Chociaż duże silniki turbinowe stosowane w samolotach pasażerskich są niewiarygodnie niezawodne, to małe silniki turbinowe stosowane w śmigłowcach nie są.
Według Robinsona statystyki wypadków faworyzują śmigłowce tłokowe.
 
Silniki turbinowe mają reputację ekstremalnie niezawodnych, ale fizycznie małe turbiny, takie jak te, które są stosowane w silnikach helikopterów o małej mocy, podlegają dużym obciążeniom termicznym i nie są tak niezawodne jak turbiny np w Airbusie. Silniki tłokowe słyną z awaryjności, ale to teoria pochodząca z czasów kiedy silniki pracowały wykorzystując 100 % mocy. R44 jest demonstracją największej niezawodności, jaką można uzyskać z silnika tłokowego. Robinson R66 i podobne lekkie śmigłowce turbinowe wykazują najmniejszą niezawodność, jaką można uzyskać z silnika turbinowego zwłaszcza jeśli uwzględni się potrzebę bardzo zaawansowanej przekładni (turbina kręci się z prędkością do 50 000 obr./min; wirnik śmigłowca kręci się z prędkością około 400 obr./min.).
 
Robinson od zawsze omijał temat, nie mówiąc nic o mniejszej niezawodności R66 czy tez o większej niezawodności R44.
 
Decyzja o zastosowaniu silnika turbinowego tak naprawdę nie miała nic wspólnego z niezawodnością. Dane wykazały, że Lycoming 0-540 zainstalowany w R44 jest wyjątkowo niezawodny.
 
Jeśli Robinson uważał, że małe silniki turbinowe są mniej niezawodne niż silniki tłokowe, to dlaczego Robinson w ogóle wprowadził helikopter z napędem turbinowym?
 
Według Robinsona rynek potrzebował helikoptera o lepszych osiągach na dużych wysokościach i lepszym stosunku mocy do masy. Wielu klientów potrzebowało śmigłowca, który może używać paliwa do silników odrzutowych, ponieważ w niektórych częściach świata coraz trudniej można było zdobyć avgas. Tylko helikopter z napędem turbinowym mógł sprostać tym wymaganiom.
 
Podsumowując, wydanie dużo większej kwoty na R66 nie zapewni dodatkowego marginesu bezpieczeństwa.  
W rzeczywistości, jeśli wierzyć w to, co Robinson mówił o małych silnikach turbinowych przez ostatnie dwadzieścia lat, R66 powinien okazać się mniej niezawodny, a tym samym mniej bezpiecznym, niż tańsza wersja tłokowa Robinsona.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium